1967 Shelby 427 S/C Cobra – Replica

1967 Shelby 427 S/C Cobra – Replica

1967 Shelby 427 S/C Cobra – Replica

Geimporteerd uit USA:
Streetside Classics – Charlotte
Concord, North Carolina 28027

Deze Shelby Cobra-replica uit 1965 is waarschijnlijk een van de meest interessante auto’s die je gaat tegenkomen. Het is een echte performance-build waarvan wordt gezegd dat deze meerdere directe links naar Carroll Shelby heeft. En hij heeft ook een krachtige V8, een uitgebalanceerde stijl, volledig onafhankelijke wielophanging en vierwielige schijfremmen om een ​​echte krachtpatser te zijn.

Deze auto heeft alle juiste standaard Cobra-kenmerken waar je van houdt, zoals de wijd uitlopende spatborden, luchtinlaat op de motorkap, racebumpers en grommende zijpijpen. Bovendien maken de echte Halibrand-magnesiumwielen met knock-off middennaven dit icoon echt waardig. Maar er is hier ook veel unieks te zien. Blauw is tenslotte een geweldige Cobra-kleur, maar we zien het zelden gecombineerd met gouden strepen. Het is allemaal behoorlijk opvallend, maar niets is hier te mooi om je ervan te weerhouden het circuit op te gaan. En die uniciteit en race-ready houding zijn helemaal goed voor deze. Het verhaal dat ons wordt verteld, is dat dit een Steve Arntz-replica is, en hij was een ontwerper voor Carroll Shelby die al in de jaren zeventig echt de beweging voor nieuwe glasvezelconstructies op gang bracht. En de ingenieur van het project zou Ron Butler zijn. Hij was crewchef toen de Ford GT40 zijn historische 1-2-3-finish behaalde tijdens de 24 uur van LeMans in 1966. Dit is dus een aparte auto met een mogelijk onverslaanbare stamboom.

Het zwarte interieur heeft de eenvoudige en doelgerichte stijl die je zoekt in een Cobra. Kuipstoelen met lage rugleuning, tuimelschakelaars, een sportstuur en volledig klassieke Stewart Warner-uitlezingen prikkelen de zintuigen van de bestuurder. Er zijn leuke details zoals de gestoffeerde deurpanelen en achterkant. Maar net als bij het exterieur staat niets een echte bestuurder ooit in de weg. Je hebt zelfs leuke toevoegingen als de windvleugels en sterke traanplaat vloer aan de bestuurderszijde.

Als je de motorkap opent, zie je een van de beste eigenschappen van een Arntz-auto. Hij duwde de motor zo ver mogelijk naar achteren om de massa achter de vooras te krijgen. Dit is een klein blok van Chevy, en er wordt gezegd dat het een 350-eenheid is, vergroot tot een motor van 406 kubieke inch. Het heeft ook een Edelbrock carburateur met vier cilinders, een Edelbrock Torker-inlaat en headers die in die grommende zijpijpen terechtkomen. Het wordt ondersteund door goede stukken, waaronder Chevy’s stevige automatische transmissie met drie versnellingen en een aluminium radiator met een elektrische ventilator. Als je eronder kijkt, zie je ook meer van de goed ontworpen details, zoals een sterk chassis met vierkante buizen en de onafhankelijke achterkant van Jaguar met dubbele QA1-schroefsets. En de vierwielige schijfremmen hebben dankzij de Jag-ophanging zelfs een inboard achterrem.

Kracht, onderscheid en geschiedenis  met deze Shelby-replica, It is My Pride and Joy

 

 

 

admin

leave a comment

Create Account



Log In Your Account