Ford introduceerde de Mustang in 1964 en Caroll Shelby verbeterde hem tot een ongelooflijk niveau van circuitprestaties met het legendarische GT350 Competition-model. In 2015 lanceerde Ford een speciale versie van de zesde generatie ponyauto, genaamd GT350R. Het was een auto die was ontwikkeld voor gebruik op het circuit, maar die nog steeds kentekenplaten kon dragen.
Er zijn verschillende verschillen tussen high-performance voertuigen en raceauto’s. Terwijl de eerstgenoemden meestal goed zijn om korte tijd snel te zijn, kunnen de laatste urenlange martelende acceleraties, remmen en snelle bochten op een circuit weerstaan. En dat was de Mustang GT350R uit 2015.
De Mustang had al een paar krachtige versies, maar deze was anders en het was gemakkelijk om enkele aerodynamische verbeteringen aan de carrosserie op te merken. Aan de voorkant hielpen een splitter en een spoiler op de onderlip om de auto bij hoge snelheden naar beneden te duwen, terwijl de zijskirts een getrapt ontwerp hadden dat was gemaakt om samen met de carrosserie een lineaire luchtstroom te creëren. De zijpanelen bevatten bredere banden, terwijl op het kofferdeksel een grotere vleugel de achterkant van de auto nog harder op de grond duwde. Daarnaast hielp een diffuser bij het grondeffect.
Binnenin was een paar sportstoelen met hoge versteviging de enige die beschikbaar was. De achterbank is verwijderd om het gewicht te verminderen. Bovendien zijn de meeste geluiddempende materialen om dezelfde reden verdwenen. Maar Ford bood nog steeds een infotainment-eenheid en klimaatregeling op de middenconsole aan als optie. Boven het 8″ touchscreen plaatste de autofabrikant twee meters met essentiële informatie voor de bestuurder. Last but not least plaatste Ford het cobra-logo van Shelby op het stuur in plaats van de blauw-ovale badge.
Onder de motorkap stond een flat-crank V8-motor die was gebouwd om gedurende lange tijd hoge temperaturen en toerentallen goed aan te kunnen. Hij was gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die het vermogen naar de achterwielen stuurde via een Torsen-differentieel met beperkte slip.
ENGINE SPECS – 5.2 V8 6MT (526 HP)
|
|
---|---|
Cylinders: | V8 |
Displacement: | 5163 cm3 |
Power: | 392.2 KW @ 7500 RPM 533.3 HP @ 7500 RPM 526 BHP @ 7500 RPM |
Torque: | 429 lb-ft @ 4750 RPM 582 Nm @ 4750 RPM |
Fuel System: | Multipoint Injection |
PERFORMANCE SPECS
|
|
---|---|
Top Speed: | 155 mph (249 km/h) |
TRANSMISSION SPECS
|
|
---|---|
Drive Type: | Rear Wheel Drive |
Gearbox: | 6-speed manual |
BRAKES SPECS
|
|
---|---|
Front: | Ventilated Discs |
Rear: | Ventilated Discs |
DIMENSIONS
|
|
---|---|
Length: | 189.7 in (4818 mm) |
Width: | 75.9 in (1928 mm) |
Height: | 53.6 in (1361 mm) |
Front/rear Track: | 63.3/64.9 in (1,608/1,648 mm) |
Wheelbase: | 107.1 in (2720 mm) |
Cargo Volume: | 13.5 cuFT (382 L) |
Aerodynamics (Cd): | 0.34 |